CV
Kto si hľadá prácu, asi sa stretne s pojmami ako "profesijný životopis", "štruktúrovaný životopis", "curriculum vitae" (to je aj základ skratky CV), CV, či "resumé". V zásade ide stále o to isté – životopis, ktorý charakterizuje vašu pracovnú minulosť. Často je práve životopis to prvé (neraz aj posledné) čo v súvislosti s vami firma uvidí. Preto mu pripíšte vysokú dôležitosť.
Životopis určuje budúcnosť – táto veta môže platiť až bolestne doslova. Predstavte si, že sa uchádzate o zaujímavé miesto. Pošlete firme svoj životopis, no nie je napísaný správne. Nikto si ho ani neprečíta. A hotovo. Vaša nádej vyhasla skôr, než mohla začať. Nikto vám nepovie, že ste z možných kandidátov vypadli len preto, že ste v slove Životopys spravili drobnú gramatickú chybičku.
V tejto sekcii si teda popíšeme, akým spôsobom "paušalizovať" vaše osobné a pracovné dáta na papier tak, aby ste pôsobili dôveryhodným dojmom.
Extravagancia k životopisu nepatrí
Mnoho ľudí má pocit, že by sa mali od ostatných odlíšiť. No pri životopise to nie je vhodný nápad. Ak pošlete životopis na červenom papieri, odlíšite sa. Fakt. Prvé, čo personalistovi pri pohľade na taký papier napadne bude asi dvojslovie: "ďalší blbec". Nikto nebude skúmať, prečo sa váš životopis tak príkro líši od ostatných. Možno ste špičkový kreatívec. A možno rebel, s ktorým budú problémy. Ak neovládate zvyklosti pri uchádzaní sa o miesto, asi sa neviete ani správať. Viem. Takýto názor na základe zle zvoleného papiera je diskriminujúci. Ale je veľká konkurencia. Málokto je tak dobrý, aby si mohol dovoliť až takto sa líšiť. A kto si to dovoliť môže, ten nebýva v pozícii uchádzača o pracovné miesto.
Preto všetky odporúčania ako písať životopis, ktoré kde nájdete, sú tak konzervatívne. Ak dokážete vzbudiť profesionálny dojem a znalosť konvencií v podávaní životopisu, máte šancu, že sa vaše meno dostane do úzkeho výberu. Práve o to vám ide.
Pri písaní životopisu je preto veľmi dôležitý nielen obsah, ale aj forma.
- Obsahovo by ste mali písať čo najstručnejšie, aby ste personalistovi šetrili čas. Musíte zaujať, vyvolať zvedavosť.
- Formálne by ste mali vyvolať dojem elegancie, serióznosti. Vyvolať dôveru.
Zvedavosť a dôvera – to je dobrá kombinácia na to, aby vám vyniesla šancu získať pozvánku na osobný pohovor. A to je vlastne hlavným cieľom životopisu – otvoriť vám dvere do firmy, aby sa na vás naživo mohli pozrieť.
Viem, ak by si všetci podali rovnako dobrý životopis, personalista by mal viac práce. Ale to sa v praxi nestáva. Nie každý sa zaujíma o to, ako bude pôsobiť na druhých. A práve preto majú na trhu práce konkurenčnú výhodu práve tí, ktorí sa v životopise predvedú tak, ako sa to páči personalistom. Aj mne tu a tam niekto pošle žiadosť o pracovné miesto (hoc žiadne neponúkam). Úroveň takých žiadostí býva katastrofálna, často predstihnú aj mnohé vtipy z prostredia CV a žiadostí o pracovné miesto. Zlá gramatika, príšerná úprava, neúmerné požiadavky. Takže sa neobávajte na svojej prezentácii vo forme CV riadne zapracovať.
V súčasnosti je trend, aby ste mali pripravené dva dokumenty. Životopis a sprievodný list. Od každého sa očakáva trocha iná funkcia, preto ich nepodceňujte.
Zásadou číslo jedna pri písaní a príprave týchto materiálov je myslieť ako "tí druhí". Nikoho nezaujíma, čo chcete vy. Nepíšte o sebe, o svojich záujmoch a starostiach. Píšte o sebe z pohľadu tých, ktorým je list určený. Prezentujte sa tak, aby váš budúci zamestnávateľ našiel to, čo hľadá. Preto nikdy nepíšte o sebe a zo svojho pohľadu na spôsob "chcem riaditeľom firmy a mať veľký plat". Píšte vždy pohľadu budúceho zamestnávateľa. Na spôsob "5 ročná prax v riadení tímu ako Business Unit Manager". Personalista si z toho dokáže odvodiť, že sa asi nezaujímate o upratovanie.